Kovbojové ulic

Téměř každé město má svoje relikvie. Znamení, která o něm vypovídají příběh. Příběh ukrytý do znamení… Najdete je na hradech, zámcích, v kostelech, v muzeích, různých depozitářích, archivech a jinde. Ale najdete je i na ulici.

Živé příběhy. Živé relikvie města.

Ať už jsou to lidé bez domova nebo podivíni. Ať už se chovají iracionálně anebo jsou ještě částečně začleněni, prostě lidé, které v městě vidíte, i když jím často procházejí neviděni. Máte pocit, že je znáte, přitom o nich nevíte nic. Nebudou v muzeích, ani v archivech, ale svým způsobem na ně nezapomenete. Třebaže vzpomínka vymře s posledními, kterým se kdy mihli cestou.  

Pár takových znám i z našeho města.

Píšťalka

Ještě, když byly moje děti malé, já neměla auto a přepravovala se místní MHD, vídávala jsem ji. Říkali jí Pískací bába, ale já ji nazvala Píšťalkou. Možná, že mi to znělo přívětivěji. Možná jen tak. Připomínala mi ji i tvarem. Kulatá s dlouhou protáhlou šíjí, kterou věčně schovávala za špinavým límcem kabátu.  Šoféři autobusů z ní měli hrůzu.

Objevila se vždycky s příchodem zimy a vozila se městem sem a tam. Důchodci to v našem městě měli (a možná stále ještě mají – to nevím) zadarmo. Počkala, až dojede nějaký spoj, posadila se na sedadlo za řidičem a pískala. Když to sedadlo nebylo volné, ani nenastoupila. Vždy nastupovala velmi opatrně a váhavě. Asi jak člověk vstupuje do neznáma jen z pouhé nutnosti (v tomto případě se zahřát), nikoliv z vypočítavosti či rozmaru. V autobuse bylo teplo a ona pískala. Kolikrát šoférovi celou směnu za zády, než káru odstavil do depa.

Bůh ví, jak ten zvuk dělala. Neměla vůbec našpulená ústa. Přísahám, že i když byla špinavá a děsně smrděla, nikdy jsem na to nepřišla. Schválně jsem si sedávala blízko. Ústa měla rovná jako čárku.

Ten zvuk šel zevnitř. Těžko říct, co znamenal.

Písmomalíř

Bývalý manžel mé nadřízené v bývalé práci. Znala jsme ho ale už dříve. Učila jsem jej v kurzu „Základy práce na PC“, na který ho poslali z pracáku. Tehdy tam ještě chodil. Myslím na pracák a myslím i do kurzu. Tehdy jsem ho také vídávala jezdit na kole i s malým synem. Jeli na ryby či z ryb. Na kurzu mi vykládal, že je vyučený písmomalíř a neustále žasnul nad tím, co dokáže WordArt. Kdybych mu ukázala možnosti Correlu, asi by se nadšením zbláznil.  S WordArtem to vůbec neuměl.  Pak ale vzal do ruky tužku a se zářícím obličejem něco napsal na kus papíru vytržený ze zmuchlaného bloku. Dlouhými jistými tahy, ladně, učeně a znale. Žasla jsem já.

Dnes už je synek velký a on jezdí sám. Tedy spíš kolo vždycky jen vede. Kolo je oprýskané. On je oprýskaný. Oprýskané jsou i nápisy na pomnících a skulpturách, které, jak sám říkal (ale já si to nikdy neověřovala), po městě spravoval. V síťovce mu cinká vždycky pár prázdných nebo plných flašek od piva.

Když zastaví a vyloví ze síťovky právě načatou láhev a napije se, vidím to jasně. Třesou se mu ruce. Tak moc, že se vždycky pocintá.

Jen se o to kolo opírá… a i tak nikdy nejede rovně.

Růženka

Mívala kukadla jako tůňky. Černá a temná. Koketa. Rozverná holka s nedobrou pověstí. Vždycky v doprovodu chlapů. Krásná a vulgární. Hádala se s nimi, komu dnes dá, komu dala včera, komu už vůbec kdy dala a komu nedá vůbec nikdy, i kdyby se rozkrájel.  Měli svůj plácek za budovou místního Tesca, ze strany krytý lesíkem a svahem, a nešli u toho přeslechnout. Upláceli ji pivem a krabicovou poezií. Kdysi prý měla rodinu a dítě, ale to se jen, možná, říkalo.  Kdo ví?

Zvečera, když lomoz dne utichl, vídávala jsem ji spát. Pomočenou, podělanou, kolikrát se spuštěnými kalhoty. Žalostnou a samotnou.

V tomhle ji halasní „kovbojové ulic“ společnost nedělali. Na tohle byli asi už příliš zbabělí.

 

 

Autor: Zuzana Bláhová | pátek 29.4.2016 13:35 | karma článku: 11,47 | přečteno: 273x
  • Další články autora

Zuzana Bláhová

Běžky zadarmo

... aneb až budete mít tendenci něco někdy třeba sebrat od popelnic, hodně dobře si rozmyslete, zda vám to pak za to stojí

18.9.2019 v 12:29 | Karma: 8,41 | Přečteno: 103x | Diskuse| Miniblogy

Zuzana Bláhová

Vaše lejno - naše starost

Koho aspoň trochu zajímá název článku, ať čte směle dál. Garantuji, že se to dozví... i když ne na plnou pusu. To zdejší pravidla pro publikaci nedovolují. Takže jsem opravdu musela volit mírnější výraz k označení exkrementu.

11.8.2017 v 9:33 | Karma: 27,94 | Přečteno: 2178x | Diskuse| Ostatní

Zuzana Bláhová

Tatry neznaj bratry (ani sestry)

Dovolená. Pro některé slovo až magického významu. Pro mne, přesun z místa na místo, kde to bude trochu jinak než doma, ale v podstatě si příliš neodpočinu.

25.7.2017 v 19:37 | Karma: 18,89 | Přečteno: 901x | Diskuse| Poezie a próza

Zuzana Bláhová

Něco málo o (ne)snění

Někde jsem četla, že když se vám zdá o exkrementech, máte vyhráno. Zbohatnete, zdědíte jmění po strýčkovi z Ameriky, vyhrajete ve sportce, váš ex vám nechá dům i se zahradou a na rozloučenou vám koupí Porshe atd., atd.

23.6.2017 v 11:53 | Karma: 11,48 | Přečteno: 205x | Diskuse| Poezie a próza

Zuzana Bláhová

I muži mají své dny

Pokud jste se nechali zlákat notoricky známým reklamním sloganem, jsem ráda. Jak jsem jeho výklad pojala já, to si počtěte v mém po dlouhé odmlce dalším článku.

7.6.2017 v 14:08 | Karma: 15,66 | Přečteno: 428x | Diskuse| Miniblogy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

  • Počet článků 45
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 974x
Obyčejná ženská...

Seznam rubrik